leoniederksen.reismee.nl

No lo sé

¡Hola chicas y chicos!,

Het avontuur is begonnen, na lang 'wachten' en 2 weken lang afscheidsborrels en -diners was het dan eindelijk 30-01-2015. Bestemming: Zuid Amerika (voelt als: bestemming onbekend). Duur: ruim 6 maanden. BAM.

De voorbereiding van m'n reis was als een race tegen de klok. Alles is goed geregeld (hoop ik), maar vooral last minute. Zo moest ik in de trein naar Schiphol nog m'n autoverzekering stop zetten. Toen ik eindelijk in die vliegtuigstoel zat was er no way back: loslaten en gaan. Vanaf het moment dat het vliegtuig de lucht in ging lukte dat vrij snel. Maar daar kwam gelijk het volgende voor in de plaats: de rollercoaster van gedachtes die variëren van 'my god, wat ga ik doen. ALLEEN! WAAROM?' tot een soort gevoel van onoverwinnelijkheid en 'laat het avontuur maar komen'. Maar dat hoort er bij en de twijfels gaan weer weg als je er eenmaal bent.
Na een lange vlucht via de USA met overstap in Philadelphia en Miami, zonder schermpje/films (!), ben ik veilig aangekomen in Buenos Aires. Altijd een goed gevoel als je het vliegtuig verlaat en er een heerlijk temperatuurtje op je af komt. Het is hier zo rond de 30 graden met een heerlijk briesje (Sorry. De Nederlandse lente komt vast snel!). Nog beter is het wanneer eenmaal die visum stempel in je paspoort staat. Gelukkig ging dat allemaal zonder gedoe en had de nogal fel ogende douane mevrouw een goed humeur. Er kon zelfs een lach vanaf.
Na een verfrissende douche in het hostel ben ik door de stad gaan lopen. Veel oude klassieke gebouwen, terrasjes en razend verkeer. Vrij westers dus ook. Met het verschil dat men hier echt geen woord Engels spreekt. Spaans, Spaans, Spaans. Alsof ik weer in Azië ben waar je ook geen woord verstaat van de taal om je heen. Dus vanaf moment 1 ben ik blij met de keuze voor een Spaanse taalcursus. Via het hostel heb ik de volgende dag een aantal meiden leren kennen met wie ik op stap ben gegaan. Slenteren door schattige en kleurrijke wijken met marktjes om lekker rond te neuzen. Inclusief de (overduidelijk toeristische) tangodansers op straat en een Maradona look a like met wie je op de foto kan.
Over het algemeen voel je je veilig op straat, maar Buenos Aires kan ook een onveilige stad kan zijn in bepaalde buurten. Als toerist kan je dus niet zomaar overal heenlopen zonder risico op zakkenrollen of andere ongein. Ook de locals zie je in bepaalde wijken veel met hun arm over hun tas lopen of de rugzak op de buik. Dus goed opletten wat je doet en niet de naïeve toerist uithangen dus.
Sinds afgelopen maandag ben ik begonnen met de taalcursus. De taalschool (El Pasaje) zit een kwartiertje lopen van mijn hostel. Een Duits meisje uit mn kamer doet ook dezelfde cursus dus afgelopen maandag liepen we braaf naar onze '1e schooldag'. En zo voelde het ook. Aangezien we beide geen woord Spaans spreken werden we ingedeeld in het officiële en tevens enige kneuzenklasje. Toen de les begon en de lerares enthousiast in het Spaans losbarste dacht ik: my god, dit wordt een ramp. Mijn hoofd was één groot vraagteken en ik kon alleen maar denken 'hoe ga ik dit overleven'. Maar gelukkig ging de lerares al snel over op Engels en verdwenen de meeste vraagtekens. Relax en focus dus. Een paar uur verder kon ik mezelf introduceren en de standaard vragen stellen. Zo 'snel' kan het dus gaan. Hoe dan ook worden mn hersens flink gekraakt want om dingen te begrijpen moet continu switchen tussen Spaans, Engels en Nederlands. Regelmatig valt het kwartje dan ook nog een paar minuten later als er wat wordt uitgelegd. Maar vooralsnog kan ik ook na dag 2 aardig meekomen. Al blijft het nog steeds meer chinees als je wil begrijpen wat mensen op straat zeggen. Misschien dus maar een week extra boeken..
Naast de cursus die van 10u tot 14u duurt, is er in de middag of avond altijd wel wat te beleven. Van dingen bekijken, naar een muziekfestival (La bomba de Tiempo) gaan tot luieren in het park of een empenada eten. En... huiswerk maken natuurlijk.

Voor de komende weken blijft het lastig om een plan te maken. Ik wil niet te lang blijven hangen in Buenos Aires, maar toch is dat Spaans vrij onmisbaar. Luxe keuzes, maar toch lastig om te maken. Maar ik heb nog even rustig om er over na te denken...
Zo, dat was mijn eerste teken van leven vanuit Zuid Amerika. Een hele andere wereld dan Australië, Nieuw Zeeland of Azië. Maar ik denk dat ik mezelf hier wel kan vermaken ;).
Liefs, Leonie

Reacties

Reacties

Lie

Leo!! Wat een superleuk verhaal om te lezen! Je beschrijft het allemaal erg leuk en krijg meteen een beeld bij jouw hoofd als je die gedachtespinsels hebt, haha! Maar leuk meis.. Denk rustig na over wat je gaat doen. Je hebt geen haast he ;-) Geniet! Vive la Vida!! XX

Marleen

Lieve Leo! Heel fijn dat alles goed gaat:) En heel herkenbaar, dat verloren gevoel omdat je totaaaal niks van dat Spaans van de locals begrijpt..haha
Maar dat komt echt goed, zeker met die cursus! Geniet van BA, veel vlees & empanades eten ;) en have fun! xxx

Els

Chickie! Ik sluit me aan bij de rest! Leuk om zo te lezen over je avonturen! Ik weet nog dat inge precies zo als jij reageerde toen ze een half jaar in Spanje Spaans ging leren. Komt allemaal goed! Ben benieuwd naar het vervolg. Heel Veel plezier en succes voor nu!
Xx

Jinke

Topper, leuk geschreven! Ik ga je trouw volgen, nu wel trouw blijven schrijven hè ;) Dat Spaans komt goed, heb je zo onder de knie, maar misschien is een weekje extra alleen maar een investering voor de rest van je reis. Pura Vida en tot spreeks! X

Michelle

Wat een heerlijk verhaal om te lezen!! Ik ga je volgen en nog meer reiskriebels krijgen! Have fun lul! x

Martijn

Waar is de foto met de Maradona lookalike?!

Jennie

Maatje

Je sleept me gelijk mee in je verhaal.... en oh wat heb ik gelijk weer een reiskriebels, terugdenkend aan ons mooie Down Under avontuur.
Als het beter is om even iets meer in de Spaanse lessen en boeken te duiken, dan moet je dat gewoon doen. Daar zal je gedurende de reis alleen maar profijt van hebben. Doen waar jij je goed bij voelt. En lieve schat.... je hebt alle tijd! Je hebt 6 waanzinnig mooie maanden voor je liggen.......

XXX

Mam

Heb natuurlijk alles allang gelezen maar zie nu dat je kunt reageren????
Kan niet wachten tot een volgende update en zoals iedereen al schrijft: een extra weekje Spaans is geen overbodige luxe. Dan kun je mijn boekje weggooien????
En vergeet niet te genieten! Xx

Mam

PS: en smiley's worden weergegeven als vraagtekens ...

Lotte

Klinkt super Leo! En zelfs al een verhaal na twee dagen, goed bezig. Zo komen wij hier de koude dagen wel door. Al mooie mannen gespot by the way ;)?! Genietse daar! X

Ellen en Just

Lieve nicht,
Wat kun jij leuk verwoorden wat je meemaakt en voelt. Zijn heel benieuwd naar je volgende verslagjes. We vinden je reis een superstoere onderneming, maar je ouders waren/zijn ook reislustige types, dus zal het wel een genenkwestie zijn. Geniet er maar van en houd het koppie erbij. Lieve groet van ons

Ron en Marijke

Hai lieve stoere nicht.Petje af voor wat jij in je eentje allemaal onderneemt!We vinden het ontzettend leuk om je te volgen en niet in de laatste plaats omdat je erg grappig schrijft.Zie echter het schrijven vooral niet als een "must",want zoals je moeder ook zegt,je moet vooral genieten.Pas goed op jezelf.xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!