leoniederksen.reismee.nl

El alfabeto

Hola chicas y chicos,

het is weer zover, update nummer 4 vanuit het mooie Zuid Amerika! En dit keer vanuit Bolivia: La Paz. Om eerlijk te zijn weet ik niet hoe ik afgelopen tijd moet gaan samenvatten in een compact verhaal, zoveel beleefd en vooral zo verschillend, maar ik zal een poging wagen.. Maar dan wel in een originele vorm, namelijk een ABC van afgelopen weken om het qua lengte (hopelijk) leesbaar te houden!
A- Argentinië, het eerste land wat ik afgelopen weken heb 'afgesloten' en tijdens deze reis dus niet meer in zal gaan. Van Buenos Aires tot Ushuaia en van Pinguin tot Lama. Wat een groot en mooi land.
B- Bolivia, de totaal andere wereld als Argentinië en Chili waar ik me nu in bevind. Een geweldige wereld waar de vrouwen in hun traditionele kleding op straat het eten verkopen en alles maar een paar euro kost. De B is ook van de vele busreizen die ik afgelopen weken weer heb afgelegd. De optelsom van beide B's (Bolivia+busreis) is vooral een uitdaging want in de vaak uren durende busreizen is in Bolivia geen wc te verkennen in de bus. In tegenstelling tot Chili en Argentinie. 10 uur lang niet naar de wc kunnen is hier in Bolivia dus 'normaal'. De enige optie als je dan toch echt moet is de chauffeur vragen om langs de weg de bus stoppen voor je plasje...... En uiteraard kijkt de hele bus dan mee.....
C- Chili, ook dit land heb ik inmiddels 'afgesloten' en zeker nog eens terug wil. Zo veel fijne mensen en prachtige natuur in dat lange dunne land. De C is ook van Coca bladeren, die heb ik inmiddels al in meerdere variaties (thee, kauwen) mogen proeven sinds ik de hoogte in ben gegaan. Nog steeds vraag ik me af of het écht iets doet, maar hier is het een wondermiddel voor ieder kwaaltje. Van buikproblemen tot een gekneusde pols.
D- Dulce de Leche, de (voor mij te) mierzoete pasta die in ieder land weer terug komt tot nu toe. Voor op brood, in gebak of als ijssmaak. Een leven zonder Dulce de Leche is ondenkbaar.
E- Engels praten, de afgelopen tijd heb ik met veel verschillende mensen van over de hele wereld stukjes gereisd. Dus engels en nog eens engels praten! En soms een poging tot spaans ;)
F- foute muziek, daar zijn ze hier dol op. Op straat, in de bus of op de markt hoor je keihard óf muziek van de helden Enrique Iglesias en Shakira óf foute zoetsappige Abba, Bon Jovi en Celine Dion bijvoorbeeld.
G- Gringo, zoals ze hier iedereen noemen die blank, blond haar en/of blauwe ogen heeft. Iedereen die dus overduidelijk niet uit Zuid Amerika komt (ik dus ;). Daarnaast is de G ook van Grensovergang tussen Chili in Argentinie. In totaal heb ik die 5 keer gemaakt en nemen de entrada en salida stempels 4,5 pagina van m'n paspoort in beslag.
H- sinds het noorden van Chili bevind ik me op hoogte in de enorme Andes. Variërend van tussen de 2500 meter tot 5000 meter tot nu toe. Hoe hoger, hoe sneller last van hoofdpijn, na 1 stap buiten adem en moeite met slapen. Daarnaast ook lagere temperaturen en vooral 's nachts kan het erg koud zijn. Water, water en cocabladeren is het advies. Met name tijdens busreizen die je naar een hogere plek brengen geeft dit advies lastige dilemma's: eigenlijk moet je liters drinken, maar zonder wc aan boord......
I- Ingewanden, die kregen we tijdens onze laatste avond in Argentinie. Met de 2 mannen met wie ik toen samen was besloten we onszelf te trakteren op een afscheidsetentje met een echte Argentijnse 'Parilla'. Dat hebben we geweten: darmen, nieren en nog wat andere 'unidentified objects'. Lekker hoor....
J- Jugo de fruta oftewel fruitjuice vers van de pers of blender. En dat op iedere hoek van de straat voor nog geen euro. Jaloers?
K- Kwartjes (of beter gezegd Pesos, Bolivianos of Dolares), die beginnen zowaar te vallen op het gebied van Spaans! Na bijna 3 maand versta ik steeds meer en nadat ik nog een weekje extra Spaanse les in Sucre heb genomen kan ik ook iets terug zeggen wat eindelijk ergens op slaat. De wonderen zijn de wereld dus nog niet uit. En nu de komende maanden blijven praten en oefenen om het uiteindelijk écht ergens op de laten lijken.
L- La Paz, een van de grootste steden in Bolivia van waaruit ik mijn blog nu schrijf. Een stadop3600 meter hoog die helaas niet de meest veilige is, maar desondanks erg leuk om je ogen uit te kijken in het echte Boliviaanse leven en de eindeloze mercado's (markten) voor alles wat je zoekt. Van auto onderdelen, eten, medische adviezen tot hele varkens of geiten. Daarnaast is de L van Lama. Die zie je hier uiteraard regelmatig en ook op een pizza smaakt hij goed!
M- Mendoza, het wereldberoemde wijngebied in Argentinië. En wat doe je als je daar bent? Bike & Wine! Met een groepje backpackers krakkemikkige fietsen gehuurd om verschillende 'wineries' (wijngaarden) te bezoeken voor een rondleiding en nog belangrijker: wine tasting! En de lekkerste moest uiteraard mee voor 'onderweg' tijdens het fietsen. Ik denk dat ik genoeg zeg dat de terugweg niet meer geheel in een rechte lijn was??
N- Nieuwe mensen, nieuwe verhalen, altijd leuk om weer nieuwe mensen te ontmoeten. Maar ook fijn om wat langer met dezelfde mensen op de trekken om te voorkomen dat je de hele dag dezelfde vragen aan het stellen en beantwoorden bent: where are you from? How old are you? How long are you travelling? Have you been... Blablabla.
O- Overstromingen in Chili, zoals meerderen al bezorgd vroegen of ik daar niet was: nee dus. Voor Chileense begrippen wel in de buurt maar alsnog was het getroffen gebied honderden kilometers noordelijker. Door de kapotte wegen en vele regen hebben veel mensen hun reisplannen moeten omgooien omdat ze vast kwamen te zitten vanwege de afgesloten wegen, maar bij toeval ging mijn route al niet door dat gebied.. Kwam dus goed uit.
P- Potosi, een stad in Bolivia die claimt de hoogste stad van de wereld te zijn (4050m). Honderden jaren geleden ook een wereldstad vanwege het zilver uit de mijn in Potosi. Hoewel het zilver bijna op is, is de mijn nog steeds actief en kan je deze nog werkende mijn als toerist bezoeken. Denk niet aan een gemakkelijk tripje want het was letterlijk kruipen door claustrofobisch kleine en enorm stoffige gangetjes en soms opzij duiken voor de mijnwerkers en trolleys met stenen die in volle gang voorbij kwamen. Daarnaast zag je de (vaak piepjonge) mijnwerkers ook in de zware omstandigheden werken, wat toch vooral voelde als aapjes kijken. Als 'teruggift' voor het bezoeken van de mijn gaven we ze drinken, coca bladeren of dynamiet. Dat laatste was overigens voor iedereen verkrijgbaar op de lokale markt. Je kan je voorstellen dat ik nog steeds niet weet wat ik nou van de tour moet vinden? Bizar is denk ik het beste woord. Naast de mijn was Potosi ook een leuke stadje om een paar dagen rond te lopen.
Q- Quechua, ik blij dat mijn Spaans steeds meer ergens op begint te lijken blijkt dat ze in de hooggebergtes van vooral Bolivia en Peru wéér een andere taal spreken: Quechua. Het houdt ook nooit op.. Gelukkig spreken de meeste mensen ook gewoon Spaans en is een gesprek dus wel mogelijk in deze gebieden. Pfieuw.
R- Roadtrip part II, samen met een NL en Belgische jongen een auto gehuurd om de omgeving van Salta (Argentinië) te verkennen. Bekend van de bergen met allerlei verschillende kleuren en metershoge cactussen. In Salta de auto gehuurd en sinds lange tijd dus weer zelf gereden. Roadtrip was prachtig en ook hilarisch door een aantal missertjes. Zo hebben we de zonsondergang op een schijnbaar mooie plek gemist omdat we te lang koffie hadden gedronken. En op dag 2 reden we door een kuil waardoor we de halve dag bij de garage hebben gezeten om de auto te laten repareren.... Dus een streep door de helft van de plannen. Maar tof en gezellig was het wel!
S- San Pedro de Atacama, een dorp in de woestijn in het noorden van Chili. Inderdaad, die droogste woestijn op aarde waar de overstromingen waren (niet in de buurt van San Pedro). De woestijn waar je niet zweet omdat alles binnen no time verdampt, en dus liters water en gatorade moet drinken om niet uit te drogen en alsnog je huid als een verschrompelde sinaasappel er uit ziet. Maar ook de plek vanuit waar je geweldige dingen kan zien/ doen. Mountainbiken door het zoutlandschap van Valle de la Luna of dopperen in het zoutmeer van Laguna Cejar (vergelijkbaar dode zee). Daarnaast is de S ook van Sucre, de stad in Bolivia waar ik 1,5 week ben gebleven en een week Spaanse lessen heb gehad. Een erg leuke tijd gehad dankzij een fijn hostel, leuke mensen en de nodige fiestas.
T- Tranquillo, dat nemen ze hier soms wel erg letterlijk. Winkels die na de siësta denken dat het wel mooi is geweest en niet meer open gaan. Alles is altijd te vinden op 'de volgende hoek' (niet dus), 5 minuten wachten is hier in de meeste gevallen +15 en locals lopen als een een slak (en uiteraard voor je voeten) op straat. Ja, op dit gebied hebben ze soms wel gelijk met het begrip Gringo. Maar een beetje meer tranquillo in NL zou ook zeker geen kwaad kunnen!
U- Uyuni, de wereldberoemde Salar de Uyuni (zoutvlaktes). Wat een geweldige gebied. In een tour van 3 dagen reden we in een 4x4 tour langs de meest prachtige meren met flamingo's, geisers, vulkanen en valleien in de Altiplano. Na 2 dagen waren Altiplano eindigden we op de zoutvlakte. Overal waar je kijkt is het wit en zelfs de horizon verdwijnt in het oneindige. Zonder foto's moeilijk om uit te leggen dus houdt mijn facebook in de gate of google 'Salar de Uyuni'.
V- Valparaíso, een stad in Chili wat bekend staat om alle kleurrijke graffiti kunstwerken op de huizen in de hele stad. Bijna ieder huis of gebouw is beschilderd met de meest indrukwekkende en kleurrijke werken van meer of minder bekende kunstenaars. Naast de streetart ook veel creativiteit op gebied van muziek en dans, zo ontstonden er spontaan feestjes op straat en werd ook de locale zumba les op straat gegeven onder leiding van een drumband.
W- WC papier bij je hebben, een must sinds ik in Bolivia ben aangezien ze hier nergens wc papier geven. Alsof ik nog niet genoeg zooi mee moet slepen. Maar gelukkig specialiseren sommige kraampjes zich op de markt blijkbaar in wc papier, dus de keuze is reuze ;).
X- die sla ik even over.
Y- Yoghurt, ook weer een van de dingen die hier niet in de Nederlandse vorm te verkrijgen is. Alleen mierzoete drinkyoghurt. No thanks.
Z- Zo kan ik nog wel even doorgaan, zowel letterlijk als figuurlijk. De ABC kan nog veel langer en gelukkig ben ik nog nog net niet op de helft van mn reis. Zo kan ik dus nog wel even door gaan!
Goed, dat was dan mijn blog deel 4 op een creatieve wijze. Ik denk dat jullie het er wel uit op kunnen maken, maar ik vermaak me dus nog prima. Heb afgelopen tijd veel met anderen samen gereisd en het grappige is ook dat je veel mensen vroeg of laat weer ergens tegen het lijf loopt. De plannen voor komende tijd zijn nog een aantal plekken in Bolivia (oa Amazone en Lake Titicaca). Daarna volgt Peru, met uiteraard Cuszo en Machu Picchu. Na Peru volgt Ecuador en dan Colombia. Geen idee hoeveel tijd alles gaat kosten en waar ik precies wanneer ben, meer dan een week vooruit plannen heeft in de meeste gevallen toch geen zin. Hoewel ik dus 'al' op de helft ben valt er nog zo veel te doen en te zien dat de gedachte aan naar huis gaan nog lang niet aan de orde is!!!
Tot de volgende blog en wederom bedankt voor alle leuke reacties op de vorige.
Liefs, Leo

Ina

Hallo Leonie
Wat heb je weer een originele manier bedacht om iedereen op de hoogte te houden van je avonturen! Geniet van alle mooie dingen onderweg. Groetjes Ton en Ina

Rutger & Jinke

Enkele reacties na het lezen van jouw verhalen...... :)
Adembenemend!
Zupah!

Marloes

Geweldig verhaal weer Leo!! Geniet en veel plezier verder! XX

Mam

Wat was het weer een feestje om je blog te lezen!
Je moet na terug terugkomst beslist de nieuwe Floortje Dessing worden!:-) je hebt een enorm talent om alles zo te beschrijven dat het lijkt of je er zelf bij bent. Knap!
En natuurlijk fantastisch dat je zoveel avonturen beleeft, van super gaaf tot mega-spannend.
Je bent nu ongeveer op de helft van je reis, dus blijf genieten want de ervaring leert de 2e helft 2x zo snel gaat!
Take care!! Xxx

Ruth

Leuk om weer een inkijkje in je avonturen te krijgen! Jammer dat je de X niet ingevuld hebt, ik was wel benieuwd naar de verhalen over de mannelijke Belgen en Nederlanders?! ;) Geniet er van, je bent nog maar op de helft (lijkt veeeel langer!!!)..! Liefs!

Sanne

Leo!! altijd weer een feest om je verhalen te lezen. Het lijkt me echt een fantastische reis en kan me zo voorstellen dat het alfabet letters te kort komt om het te omschrijven :) Geniet ervan chicky!

Ellen en Just

Lieve nicht, je had er weer een onderhoudend verhaal van gemaakt. Zoals jij het schrijft lijkt het zo gemakkelijk: even hierheen, toen even die kant op, busreisje zus, fietstochtje zo, maar wij als leken op dit soort reizen vinden het supergoed dat je overal zo doorheen slaat. Tijd van je le en lijkt het!
We blijven je volgen!
Dikke zoen uit Rhenen