leoniederksen.reismee.nl

Muy lindo

Hola chicos y chicas,

Het is weer tijd voor een update, dit keer vanuit Santiago - hoofdstad van Chili. Voor degene die nu een kaart er bij pakt kan zien dat het een behoorlijk stuk noordelijker is dan de vorige keer. Al lijkt het nog maar een piepstukje op de gehele kaart van Zuid Amerika. Maar geloof me, ik heb weer heel wat bussen urenlang van binnen mogen zien om hier te zijn. Kortom: veel gezien, beleefd en te vertellen.
De vorige blog schreef ik vanuit Ushuaia - el fin del mundo. Heb daar uiteindelijk een erg leuke tijd gehad. Veel verschillende leuke mensen ontmoet en daar verschillende dingen mee gedaan. Van walks tot een cerveza del Beagle in de Irish pub.
Vervolgens ben ik via een korte tussenstop in El Calefate doorgetrokken naar Puerto Natales. M'n eerste echte plek in Chili. In Puerto Natales zelf is - afgezien van wat leuke restaurantjes- geen bal te beleven. Toch komen hier duizenden toeristen omdat het de uitvalsbasis is naar National Parc Torres del Paine. Degene die vorige keer gegoogled hebben zien de jaloersmakende plaatjes misschien nog voor zich. Torres del Paine is een enorm natuurpark waar je vooral trekkings kan doen. De meest populaire is de W-trek van 5 dagen in de vorm van een W, dus vandaar de naam. Volgens iedereen moet het een geweldig avontuur zijn, dus ook ik moet dat natuurlijk gedaan hebben. De meeste mensen sjouwen tijdens de W een heel overlevingspakket mee inclusief tent, slaapzak en eten om ook gratis te kunnen kamperen in het park. Maar de meeste lopen ook samen en kunnen zo het gewicht wat verdelen. Helaas had ik geen buddy en na een paar van die loodzware rugzakken gevoeld te hebben besloot ik voor de semi-prinsessen optie te gaan om het wel leuk te houden. Deze semi-prinsessen optie is het huren van een opgezette tent en slaapzak in het park. Zo hoefde ik 'alleen' een kookset, eten en kleding voor die 5 dagen mee te nemen. En ik heb 5 dagen mogen ervaren dat dat toch ook best een gewicht is ;). De W lopen zonder buddy is geen enkel probleem. Verdwalen is onmogelijk aangezien er maar 1 pad is en er heel veel mensen lopen. Dus ook aan gezelschap geen gebrek omdat iedereen min of meer hetzelfde doet. 'S avonds tijdens het koken zit je gezellig te kletsen met mensen van over de hele wereld. Stel je overigens niks voor bij het woord koken, want alles wat je eet moet je ook meeslepen dus zo heb ik 4 avonden rijst gegeten zonder vlees, groente of een fatsoenlijk sausje. Back to basic.
Het is verder erg lastig om beschrijven wat de W tocht nou precies is, behalve dat het één groot avontuur is en je 5 dagen in een geweldig landschap bent. Van azuurblauwe meren, tot gletsjers en geweldige uitzichtpunten over de valleien. De tocht op zich is goed te doen qua zwaarte en afstanden. Maar vooral de weersomstandigheden kunnen het van een leuke tot een helse tocht maken. Zo heb ik tijdens het lopen windstoten gehad waarbij je je letterlijk vast moest klampen om niet om te vallen maar ook een heerlijk zonnetje. Één dag - uiteraard de dag met de meeste km af te leggen - was echt een overlevingstocht. Die dag heeft het eigenlijk alleen maar geregend, gehageld en/of gesneeuwt. Nou zijn we in NL aardig wat gewend, maar als je de hele dag over stenen moet klimmen, door rivieren moet lopen, enorme plassen over moet zien te komen en compleet doorweekt bent wordt het toch op een gegeven moment écht zwaar. En om het verhaal compleet te maken heb ik toch de conclusie moeten trekken dat ik mn wandelschoenen te klein heb gekocht. Waar in Ushuaia nog een voorzichtige blijdschap was naar die dingen heb ik ze hier vervloekt, gehaat en ging ik nog liever op slippers verder lopen. Zeker omdat er op dag 2 al een mega blaar op mn hiel zat en mn voeten zo opgezet waren dat ik de schoenen nauwelijks meer aan kreeg. Je weet zeker dat je je niet aanstelt als mensen 's avonds zeggen 'oh my god, your feet look terrible, do you need anything?'. Ik durf te zeggen dat ik weet hoe die chinezen met die opgebonden voeten zich voelen.
Maar, na die 5 dagen kan je wel met een oprecht gevoel zeggen dat je de W 'gesurvived' hebt. En uiteindelijk is alle inspanning het meer dan waard als je op het einde de 3 Torres bergen ziet met een azuurblauw meer en een condor (=roofvogel) er tussendoor ziet vliegen. Geweldig! Een must do dat Torres del Paine.
Nadat ik weer veilig in Puerto Natales aangekomen was ben ik doorgegaan naar El Calefate (Argentinië). Daar stond het volgende natuurwonder te wachten: gletsjer Perito Moreno, geloof de 3 na grootste gletsjer ter wereld. Ondanks dat mn voeten zich nog in hun helingsproces bevonden na de W besloot ik om een 'mini-trekking' op de gletsjer te doen. Het woord 'trekking' is erg groot voor dat wat het nou eigenlijk was, maar in dit geval niet erg. Met van die ijzers met punten onder je schoen (crampions) wandel je in een groep over een stukje van de gletsjer. Toch wel erg speciaal om er zo op te staan en het helder blauwe ijs van de gletser te zien. Maar het meest indrukwekkende is wel dat de Perito Moreno een enorme bewegende gletsjer is. Iedere dag beweegt het 2 (of 3?) meter met als gevolg dat het aan alle kanten kraakt en er zo nu en dan enorme stukken van de gletsjer af brokkelen. Ik denk dat het misschien zowel qua formaat als geluid hetzelfde is met het instorten van een flatgebouw. Heel bizar om mee te maken en na een tijdje wordt het een soort spel om te ontdekken waar het gekraak vandaan komt en waar er misschien minuten later weer een instorting komt. En als er dan weer een stuk instort volgt er een soort tsunami op het meer waar de gletsjer in eindigt en dus ook overal ijsblokken in liggen. Uren kan je er naar blijven kijken zonder je te vervelen. Perito Moreno mag van mij in ieder geval absoluut op het lijstje natuurwonder blijven!
En om in de buurt van deze speciale plek toch een spoor van mezelf achter te laten ben ik 'per ongeluk' mn wandelschoenen vergeten in het hostel. Uiteraard wel nadat ik nieuwe heb gekocht. Je kan je voorstellen dat ik de oude nog geen enkel moment gemist heb ;).
Na El Calefate volgde een 31uur durende busreis naar Bariloche in het Lake District van Argentinië. Bekend van Willy en Max die hier de nodige wintersporttripjes hebben gemaakt. Het lijkt in dit gebied ook echt alsof je in de Alpen bent. Overal zijn van die duitse houten huizen en op het mainsquare van Bariloche kan met een St. Bernard hond op de foto (waarom? Geen idee). In de omgeving zijn veel luxe hotels en resorts te vinden. Nietsvermoedend ben ik blijkbaar bij de meest bekende (hotel Llao Llao) naar binnen gestapt met de vraag of ik even mocht plassen. Dat ging dus mooi niet door en ik moest maar naar een 'public toilet'. Kinderachtig dacht ik nog, maar later begreep ik waarom aangezien oa de president daar regelmatig een nachtje door brengt.... Helaas lag er in Bariloche geen vlokje sneeuw, maar er blijven genoeg leuke dingen over. Met de skilift naar boven en zonnen met een biertje of een wandeling naar uitzichtpunten op allerlei meren in de omgeving bijvoorbeeld. Het hostel waar ik zat was ook erg leuk dus veel met mensen samen ondernomen. Zo ook een roadtrip naar alle meren in de omgeving met een gehuurde auto met 2 belgen, een NL-er en Zwitser. Een perfecte dag.
Na 5 dagen Bariloche heb ik weer de overstap naar Chili gemaakt naar Puerto Varas aan de voet van de vulkaan Osorno. Maar dat bleek toch wat meer uitgestorven te zijn als ik had verwacht. Het hoogseizoen is hier bijna over en dus ook minder te doen. Ik zou dagen moeten wachten tot ik een leuke tour kon ondernemen. En toen bleek dat mn hostel ook een suffe duitse kolonie bleek te zijn met 2 hele grote enge honden en klassieke muziek dacht ik: wegwezen! Dus snel de volgende ochtend door naar Pucón.
Pucón ligt aan de voet van de vulkaan Villarica en daar draait ook bijna alles om. En..... laat die nou net 3 weken geleden uitgebarsten zijn sinds tientallen jaren. En om het verhaal wederom compleet te maken was de Villarica de dag dat ik aan kwam wéér opnieuw actief waardoor er mogelijk in een van de volgende dagen een eruptie zou kunnen volgen. Klinkt gevaarlijk, maar het was absoluut veilig in Pucón en voor het geval er een eruptie zou komen moesten we een tasje klaar hebben staan. Maar helaas, ondanks dat de vulkaan 5 dagen bleef roken is er geen nieuwe eruptie geweest in de tijd dat ik er was. Had een mooi verhaal en fotoserie kunnen worden. Ondanks dat de vulkaan niet mee deed heb ik in Pucon een super tijd gehad. Van tevoren was ik al gewaarschuwd dat iedereen hier langer blijft dan gepland vanwege de fijne sfeer en gave dingen om te doen. En zo was het precies. In het hostel was een perfecte ontspannen sfeer waar iedereen met iedereen om ging. Zo ontstonden er spontane bbq's, was het lekker hangen op het strand maar ook de plaatselijke bar is ons niet ontgaan. Naast ontspanning moest er natuurlijk ook gewerkt worden, want ondanks dat de Villarica vulkaan niet te beklimmen was kon er wel een andere vulkaan beklommen worden. Pittige tocht maar een geweldige ervaring als je eenmaal op de top staan en een enorme krater met gletsjer ziet. En als je je omdraait een rokende Villarica vulkaan die boven de wolken uit komt. In 1 woord: wauw. Daarnaast ben ik gaan 'hydrospeeden' waar je met een soort bodyboard een wilde rivier mee af daalt. Hilarisch.
Ondanks dat ik in Pucon aan een natuur'ramp' ben 'ontsnapt' blijft er toch nog 1 ramp bestaan: spaans spreken. Ik denk dat ik dit onderwerp voortaan ook maar niet meer op neem in mn blog. Geloof me, ik doe nog steeds mijn best, maar het ????-gehalte blijft toch erg hoog. Zeker in Chili waar mensen met een vreselijk accent schijnen te spreken (ik hoor het verschil nauwelijks want ik versta toch maar enkel woordjes). Desondanks red ik me toch aardig, maar wie weet is een extra lesje op een later moment geen overbodige luxe. Tot die tijd blijf ik proberen en (hoogstwaarschijnlijk) hele rare dingen uitkramen.
Goed, dat was weer een behoorlijk verhaal maar daar ontkom je niet aan met zoveel moois. Bedankt voor alle leuke reacties op de vorige blog. Ik blijf mn best doen om het bij te houden! Tot de volgende blog....
Liefs, Leonie

Reacties

Reacties

Els

Chickie!
Leuk je uitgebreide verhaal weer te lezen! Grappig dat je de ene keer schrijft over sneeuw en de volgende keer over spontane bbq's. klinkt alsof je je optimaal vermaakt! En wie weet kun je als je ooit weer naar huis gaat wel Spaans ;-)
Komen er ook nog foto's bij? Kan ik me er net iets meer bij voorstellen :-)
Heel veel plezier nog daar!!!
Xx

Marloes

Gaaf!! Ik zie het helemaal voor me en dat terwijl ik 'gewoon' op mijn werk zit ;-) Disfrútala(?)!!
XX

Lianne

Chick! Wat een topverhaal weer! Denk dat je binnenkort een baan krijgt aangeboden waar je op reis mag en daar blogs over moet schrijven, super leuk! Maar je maakt wat mee inderdaad. Dit is toch wel weer een heel ander avontuur dan NZ en Aussie. En ben trots op je! Zo'n tocht, ik zie mezelf dat echt nooit doen. Heel stoer van je! Leuk om te lezen dat je overal een beetje buddy's maakt om dan mee een auto te huren en dan weer een biertje mee te drinken. Ik kijk uit naar je volgende blog hoor.. Geniet ervan meissie!! XXX

Jinke

Heee Derks, wat een ongelooflijk verhaal weer. Rut en ik moesten echt enorm hard lachen toen we je ervaringen lazen! Ik ben echt overtuigd dat er een uitgever is die dit wil bundelen en dat je dan een bestseller te pakken hebt en daarom gigantisch veel geld gaat verdienen en je voor eeuwig op reis kunt, goed plan? En het leukste, dan kun je ons ook nog meenemen :) Tadaaaa, pracht oplossing! Spreek je gauw! Dag Spaanse vriendin, dikke kus van ons

Jenn

Lieve Leow,

Wat weer een heerlijk verhaal. Ik heb me weer volledig laten meeslepen, en ben echt jaloers!
Ow my god, die wandelschoenen van je... Je bent ook z´n lekkere drol :-)

Wat doe jij mooie dingen zeg......

Blijf lekker genieten lieverd!
XX

Marije en Arjen

Ha double W maatje!
Leuk te horen wat je sinds Torres del Pijne (van je schoenen) hebt gedaan! Klinkt goed! Wij zijn na een korte stop La Serena en Elqui Valley neergestreken in het noorden, San Pedro de Atacama. Het schijnt een van de droogste plekken ter aarde te zijn, maar wij ervaren vooral heeeeeel veel regen. Om te ontvluchten jeepsafari zoutvlakte Uyuni Bolivia gedaan. Aanrader!! Morgen hopen we uit de blubberzooi terug in San Pedro te vertrekken voor een laatste dag zon in Valparaiso. Het weekend terug naar NL, voor ons zit het er bijna op. Veel plezier op je volgende plekken, ik blijf je volgen. Liefs, Marije

Ruth

Hé roomie! Wat weer een mooi verhaal! Volgens mij vermaak je je nog opperbest, goed zo! Heb je nu wel hoge bergschoenen gehaald trouwens? ;) Mocht je nu inderdaad plannen hebben om te blijven reizen en bloggen: dat kan niet he? Want wij hebben afspraken gemaakt!!! ;) Geniet er van, hier gaat alles nog goed! Liefs!!

Marije

Hee lieverd! Wauuaaw wat een tof verhaal zeg!vind het maar stoer dat je zulke tochten maakt (voor mij was de Ijen al teveel ;)) ben heel benieuwd naar alle foto's ! Helaas van de wandelschoenen, maargoed ze zagen er toch niet uit hihi! Meis, geniet! Kusss

Mam

Hey lieve Lea,
Wat weer een mooie beschrijving van je belevenissen! Je hebt echt schrijverstalent! Hoop dat de nieuwe schoenen je nog op heel veel mooie plekken zullen brengen:-)
En ga door met genieten en dat Spaans .... Ach zolang het met handen en voeten lukt zou ik me maar niet druk maken:-) Xxx mam

Noor

Lieve Leo!!!

Prachtverhaal weer. Het is al genieten om te lezen, laat staan om het te beleven!
Gaaf die trektocht!!! En met blaren en al behaald, hahaha!! Daar had ik bij willen zijn. Je zal de trektocht ook wel vervloekt hebben;). Die bbq en biertjes daarna zijn dan ook wel extra verdient lekker!!!! Blijven genieten meid!!! En laat het harde werken maar aan mij over ;). Liefs!

Ellen en Just

Nou, lieve nicht, dat was weer veel leesplezier bij ons zondagse ontbijtje. Je verhalen zijn perfect als colum in een reistijdschrift! Ik weet dat Derksens stoer kunnen zijn, maar jij slaat alles. Wat zul je gevloekt hebben bij die knellende schoenen, daar was ook vast geen woord Spaans bij ???????????? !! We kijken al uit naar je volgende aflevering. Dikke zoen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!