leoniederksen.reismee.nl

El fin del Mundo!

Hola chicos y chicas,
Blijft leuk dat men elkaar hier zo aanspreekt. Hier een 2e blog vanuit een speciale plek: 'El fin del Mundo' - Ushuaia in Tierra del Fuego (vuurland) in Argentinië. Ushuaia, oftewel, de meest zuidelijkste stad op aarde waar vroeger gevangenen naar werden verbannen, bekend van het Beagle channel en vanuit hier begin je een trip naar Antartica. Oftewel, van nog geen week geleden een miljoenenstad (vertrek Buenos Aires) naar oneindige vlaktes, dagenlange busreizen, onverharde wegen en minus tenminste 20 graden.
Maar eerste terug in de tijd, om de blogs een beetje logisch te houden. Dus: terug naar Buenos Aires en de eerste indrukken. Al snel in de eerste week van de taalcursus heb ik besloten om nog een week er aan vast te plakken. Samen met het Duitse meisje die ook in mijn groep en hostel zat. Van een groep zijn we overgestapt naar individuele lessen (goedkoper en je leert meer specifiek wat je zelf aangeeft). Om een lang verhaal kort te maken heeft de extra week zeker een hoop spaanse kennis opgeleverd, maar nog steeds voel ik me een hopeloze dwaas op spaans gebied. Ik begrijp zeker meer dan voorheen, maar 'in het echt' gaat het zo enorm snel en als je wil vragen of je je aansluiting nog gaat halen na 5 uur vertraging met de bus heb je natuurlijk volkomen niks aan dat je jezelf kan voorstellen, wat over je hobbies en familie kan vertellen of uitlegt wat je plannen voor het weekend zijn. Blijven oefenen, oefenen en hopen dat er iemand wat kan vertalen is dus vooral het motto. Verder heb ik een leuke tijd gehad in Buenos Aires. Naast de les was er iedere dag genoeg tijd om wat te ondernemen. Van een rondleiding in Casa Rosada (Parlementsgebouw met het bekende Evita balkon) tot verdwaald zijn in de Recolleta op zoek naar het graf van Evita. Dat laatste is overigens wel een hilarisch verhaal. Ik liep dapper zonder me te laten informeren die begraafplaats op en na een half uur dwalen tussen de enorme graven had ik dat verdomde graf van Evita nog niet gevonden. Maar... Ook de weg naar de in-/uitgang was ik volkomen kwijt en liep ik waarschijnlijk alleen maar rondjes. Als ik Pacman was had ongetwijfeld veel levels en punten gehaald. Maar, een uur verder en vloekend op de hitte, gebrek aan bordjes en m'n eigen actie heb ik het gevonden hoor! En het was niet eens een spectaculair graf. Maar toch vlakbij de gehele familie Duarte geweest, een must-do in (don't cry for me) Argentina. Twee volle weken Buenos Aires waren voor mij meer dan genoeg. Alles gezien en gedaan in de stad wat ik wilde en tenslotte kom ik op te reizen en dus kon ik niet wachten om écht op pad te gaan.
Eerste bestemming: Puerto Madryn in het noorden van Patagonië. In de winter de place to be om whales te spotten, maar helaas zit ik niet in het walvisseizoen. Dus voor mij bleven de sealions, sea-elephants en pinguïns over. Ook Free Willy zou voorbij kunnen komen rond deze tijd, maar helaas liet hij zich niet zien. Wel heb ik al tientallen 'guanaca's' gezien, het broertje van de Lama. Al dat wildlife heb ik voornamelijk gezien op een tour naar Peninsula Valdes. Maar de Guanaca's lopen hier eigenlijk overal langs de weg rond. Naast Peninsula Valdes heb ik vanuit Puerto Madryn ook een ochtendje kunnen snorkelen met de sealions. Als een mummie verpakt in een enorm dik wetsuit (zee is koud, water komt vanuit Antartica) was het een half uur varen naar de plek waar een hele kolonie sealions zat. Tijdens het snorkelen kon je echt spelen met de sealions, ze komen op je af, je kan ze 'knuffelen'/aanraken en zijn heel nieuwsgierig. Helaas was onze groep aardig groot waardoor iedereen zich steeds op hetzelfde beest stortte en het vervolgens complete chaos werd. Resultaat: iedereen zwom over, op en tegen elkaar en een sealion die snel de benen (vinnen?) nam. Dus rustig je kans afwachten op een klein afstandje was de beste tactiek en gaf een aantal mooie ervaringen. En dat voor mij als niet echte dierenvriend. Dapper he?
Puerto Madryn is verder ook een leuk stadje waar ook veel locals van hun vakantie genieten. Een lange boulevard, groot strand maar ook heel veel wind. In combinatie met het koude water dus niet altijd geschikt voor hele stranddagen, maar als de wind wat stiller is wel goed uit te houden. Al met al dus een leuke tijd gehad in Puerto Madryn en ook de nodige mensen ontmoet. Wel heeft iedereen zijn eigen plannen, dus een echte reismaat tot nu toe nog niet gevonden.
Vanuit Puerto Madryn besloot ik -ondanks de mega afstand- een bus te boeken naar Ushuaia, zoals eerder geschreven 'el fin del mundo'. Om er te komen is een busreis van zo'n 36 uur nodig inclusief een overstap in Rio Gallagos, 3 bordercrossings tussen Argentinië en Chili en een Ferry. Een belevenis op zich dus om in Ushuaia te komen. Helaas kwam er bij die busreis ook nog 5uur vertraging bij kijken waardoor ik eigenlijk de aansluiting in Rio Gallagos naar Ushuaia gemist had, maar gelukkig wachten de bussen hier gewoon op elkaar. Dat wist ik alleen niet, dus al met al een behoorlijk (gestresst) avontuur die reis. Onderweg wel mn ogen uitgekeken; van eindeloze grasvlaktes verandert het landschap naar bergtoppen met sneeuw. Echt het gevoel van het einde van de wereld dus.
Ushuaia is verder een leuke stad, maar ook een toeristische trekpleister voor de rijkere reizigers. Dure hotels, winkels en bussen met chinezen en amerikanen. In de winter kan je hier skieën, maar nu ligt er nog lang niet genoeg sneeuw. Flink koud kan het hier wel zijn en het voornamelijk de trekkings in de omgeving zijn nu populair. Zo ben ik gister met een groepje fransen de hele dag in het National Parc Tierra del Fuego gaan wandelen. Super gaaf en deed me veel denken aan Nieuw Zeeland. Langs verlate baaien, door wilde bossen en prachtige meren. Het weer verandert hier continu, dus zo loop je in de zon en nog geen 5 minuten later regent het weer. Vanmiddag ga ik met hetzelfde groepje maar een gletsjer lopen en de dag erna volgt een trek naar een meer (Laguna Esmeralda) in de omgeving. Ondanks mijn weerstand tegen het meezeulen van die enorme gevaartes van wandelschoenen heb ik ze hier wel echt nodig. Langzamerhand veranderd mijn verhouding naar die dingen naar haat naar een soort van liefde ;).
Verder ben ik er niet onderuit gekomen om toch wat meer te gaan plannen om te voorkomen dat ik straks 6 maanden in Argentinië zit. Op de bonnefooi reizen is toch te vaak in mijn nadeel gebleken aangezien bussen of hostels vaak vol zitten met als gevolg dat je moet wachten of uitwijken naar dure alternatieven. Dus vanaf vrijdag vlieg ik naar El Calefate en vanuit daar reis ik verder naar Puerto Natales (Torres del Paine National Parc), Perito Moreno Glacier en El Chalten. Allemaal nog in het zuiden van Patagonië in Chili en Argentinie. De geïnteresseerden moeten maar even googelen voor wat indrukken (pas op: ze zijn heel mooi ;)).
Zoals ik al zei heb ik nog geen echte reismaat gevonden, maar aan gezelschap geen gebrek. In ieder hostel of onderweg zijn genoeg leuke mensen van over de hele wereld en iedereen staat open voor een gesprek of om samen dingen te ondernemen. Van koken tot activiteiten of simpelweg een spotgoedkoop Argentijns wijntje te drinken.
Samengevat, alles gaat hier prima en time flies! Al bijna een maand onderweg. De reacties op mn vorige blog zijn erg leuk om te krijgen, dus ik blijf mijn best doen om het up to date te houden!
Liefs, Leonie

Reacties

Reacties

Sanne

Leo!! wat een fantastisch en leuk geschreven verhaal weer, super en ook zeer jaloersmakend om te lezen ;). Het klinkt als een prachtig land en fijn te horen dat je veel aanspraak hebt in de hotels en onderweg. Laat die Argentijnse wijntjes je smaken, geniet ervan en ik kijk nu al weer uit naar je volgende blog! Liefs

Els

Hee chica!
Ik sluit me aan bij sannes bericht. Heel leuk om weer te lezen wat je allemaal mee maakt daar! Ik moet je foto's nog even goed gaan bekijken, maar ik verwacht toch wel foto's van je wandel schoenen ;-)
Heel veel plezier maar weer!!
Xx

GJ en Marloes

Wat een top verhaal weer! Kijken nu al uit naar de volgende :)
Enjoy!! Dikke kus van ons

Mam

Superleuk om nu uitgebreid te lezen hoe leuk je het hebt en wat je allemaal ziet en meemaakt. Respect voor 36 uur bus, 8 uur vliegtuig in een stoel die niet naar achter kon vond ik al crisis, maar dit is pas echt afzien:-) gelukkig krijg je er fantastische ervaringen voor terug. En ooooh wat fijn dat je verliefd raakt op je " kisten" :-)
Dag lieve Lea, ga maar gauw door met genieten en ik verheug me op blog- deel 3! Xxx mam

Lie

Tof Leo! Inderdaad al een maand weg, maar al verhalen voor een jaar! Heel gaaf!
En al helemaal om te lezen dat je dierenmattie bent geworden! Dat is de reis al waard natuurlijk! Ik ga zo eens fotos googlen en jaloers worden!
Kusjessss

Ina

Hoi Leonie, wat leuk om je weer te volgen tijdens je reis! Je schrijft het zo beeldend dat het lijkt of we erbij zijn geweest.Geniet ervan en tot je volgende blog! Groetjes

Karin

Leo, super gave verhalen! En gewoon naar het zuiden gereist waar het mega koud is. Misschien maakt dat het ook alleen maar mooier. Heel leuk om te lezen, blijven schrijven! Veel plezier! X

Ellen en Just

Om zo'n lange rit uit te zitten en dan nog eens 5 uur vertraging erbij, dat doet alleen een doorzetter! Petje af!
Heeft je Frans nu een oppepper gekregen?
Leuk je verslagen te lezen!
Lieve groet
Ellen en Just

Noor

Hola Chica,
Fijn dat je met een beetje spaans zover bent gekomen!
Wat een mooi verhaal!!!!! Een verhaal om jaloers van te worden. En de foto's zien er ook goed uit. Ik zou heel graag een argentijns wijntje met je komen drinken en genieten van het mooie patagonie!!!
GENIETZE NOG!!! Xx

Jenn

Lieve Leow,


Voor de tweede keer lees ik je blog. Ik raak niet uitgelezen en beleef de reis gewoon met je mee. Jeetje wat een avontuur, nu al. Moet je nagaan wat je allemaal nog te wachten staat :-)
Ik ga de plaatsen zeker eens even googelen om een nog beter beeld te krijgen van waar je nu precies zit.
Super leuk dat je ons zo op de hoogte houdt. Er gaat geen dag voorbij dat ik niet aan je denk.

Owja MYSTERYLAND kaart heb ik voor je in de pocket. Wat kijk ik er nu alweer naar uit om je te zien en een heerlijk biertje met je te drinken!

Veel plezier tijger!

XX

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!